‘We bieden zinvolle dagbesteding met aandacht voor het individu’

“Als ik vertel dat ik werk op dagbestedingslocatie De Hoogte, dan denken veel mensen aan breien en haken. Gek eigenlijk, want we bieden de cliënten hier zoveel meer! We werken op een natuurlijke manier aan hun sociale vaardigheden, hebben aandacht voor het individu en zien cliënten daadwerkelijk groeien in zelfvertrouwen. Dat doen we aan de hand van tal activiteiten; binnen, maar zéker ook buiten.”

Astrid de Brie werkt als begeleider bij de dagbestedingsactiviteiten die Gors aanbiedt in De Hoogte in Goes. In dit voormalige kerkgebouw zijn acht zelfstandige, ruime appartementen. De cliënten die er wonen, hebben een diagnose in het autistisch spectrum in combinatie met een verstandelijke beperking. Sommige van deze cliënten hoeven maar naar beneden te gaan en ze zijn bij het zogeheten werkcentrum. Dat doet niet iedereen; sommige bewoners hebben elders werk of dagbesteding. Om die reden zijn ook cliënten met een vergelijkbare diagnose, die elders wonen, van harte welkom!

Werken met een vaste dagstructuur

Astrid legt uit dat er op het werkcentrum nauwgezet gewerkt wordt volgens een vaste dagstructuur. Dat is voor de cliënten erg belangrijk. Bovendien gaat de begeleiding altijd uit van een aanbod op maat. Cliënten zijn weliswaar samen aanwezig, maar iedereen wordt individueel begeleid. “We starten ’s ochtends om ongeveer half 10 met een kopje koffie of thee in onze ‘huiskamer’. Die hebben we recent gezellig ingericht, een beetje zoals thuis. Als uit de overdracht van de collega’s van ‘wonen’ blijkt dat een cliënt onrustig is of aandacht verdient, dan horen we dat. We overleggen altijd dagelijks wat de verschillende cliënten kunnen gaan doen.”

Binnen- en buitenactiviteiten

Wat betreft de activiteiten onderscheidt Astrid binnen- en buitenactiviteiten. “We hebben een bus waarmee we regelmatig op stap gaan. Op dit moment bijvoorbeeld maken de cliënten een uitstapje naar de Vlissingse boulevard. Verder hebben we een tuin, waar we spelletjes kunnen doen. Daarmee werken we aan hun motoriek. Erg leuk is dat deze tuin volgend jaar op de schop gaat. We krijgen dan onder andere een yogatuin en een moestuin. Nu geven we overigens ook al yoga aan de groep. Verder doen we vaak samen boodschappen (bijvoorbeeld verse bloemen voor op tafel) en wandelen we veel. Dat laatste doen we altijd ’s middags van half 2 tot 2 uur, na de rustpauze. Cliënten kennen zodoende de buurt, en de buurt kent hen.”

Werken met thema’s

Astrid vertelt dat er altijd gewerkt wordt met een thema, zoals de seizoenen, kunst, voeding, verkeer of natuur. Daaraan worden tal van activiteiten opgehangen. Denk aan een speurtocht langs verkeersborden en zebrapaden of aan samen koken. “Toen we het thema kunst hadden, zijn we naar theater De Mythe geweest. Eén van de cliënten heeft daar zelfs op het podium voor ons gezongen, erg leuk natuurlijk!” Verder werken de cliënten veel met leer-/werkboekjes, die ook in het basisonderwijs gebruikt worden. “Cliënten kunnen daar zelfstandig in werken. Daar staan bijvoorbeeld eenvoudige (teken)opdrachtjes in. We werken met een beloningsysteem. Elk vol boekje levert een sticker op. Stickerkaart vol? Dan krijgt de cliënt een klein cadeautje.”

Gehoord en gezien worden

Bij alles wat er op het werkcentrum gebeurt, staat aandacht voor de individuele cliënt en zijn of haar sociale vaardigheden centraal. “Alles gebeurt op een laagdrempelige manier. Alleen al samen lunchen of een spelletje Memory spelen, is goed voor de sociale vaardigheden. Ga maar: je moet op je beurt wachten, respect tonen voor de winnaar of vriendelijk vragen om de boter. Behalve dat, zie ik dat veel cliënten groeien door de zingeving die we bieden. Cliënten ontwikkelen hierdoor meer eigenwaarde en zelfvertrouwen.” Zelf geniet Astrid van de dagen waarop cliënten zich echt gehoord en gezien hebben gevoeld. “Het is super om bij het weggaan de vraag te krijgen: wanneer kom je weer?”

Ook benieuwd naar deze leuke dagbesteding locatie? Neem contact op met het cliëntenbureau voor de mogelijkheden via (0113) 27 33 33 of stuur een e-mail naar clientenbureau@gors.nl