• Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram
  • Linkedin
  • Mail
Gors Zeeland
MENUMENU
  • Onze diensten
    • Wonen
      • Thuisbegeleiding
      • Gezinsondersteuning
      • Voor volwassenen
      • Wonen op maat
    • Dagbesteding
      • Werken en leren
      • Jobcoaching
      • Cliëntvacatures
    • Leren
      • Cliënten
    • Behandelen
      • Hersenz
      • Kindzorg
      • Medisch/Arts
      • Afasie / aanwijsboekje
      • Disciplines
    • Vrije Tijd
      • Activiteiten
      • NAH Café Zeeland
      • Vakanties
  • Onze locaties
        • Wonen
        • Dagbesteding, werken, leren (DWL)
        • Behandelen
        • Vrije tijd
        • Alle locaties
  • Voor cliënten
    • Mijn Gors Plan
      • Mijn Gors Plan
      • Voorwaarden
    • Voorwaarden
      • Overeenkomst
      • Voorwaarden
      • Privacy
      • Huisregels
      • Vragen bij wonen
    • Cliënt centraal
      • Medezeggenschap
      • Onvrijwillige Zorg
      • Klacht
      • Vertrouwen
      • Ervaringsdeskundigen
    • Kwaliteit
      • Cliënt tevreden
      • Zorgevaluatie
    • Kosten
      • Wat betaal je?
      • Wat ontvang je?
      • Extra diensten
  • Over Gors
    • Organisatie
      • Structuur/ambities
      • Visie en waarden
      • Triple-C
      • Stichting vrienden
      • Stichting Fonds Jan Weil
    • Werken bij
      • Vacatures
      • Stage
      • Vrijwilligers
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
  • Contact
    • Aanmelden
      • Oriëntatie/aanmelden
      • Wij helpen je graag
      • Uitvoering
    • Contact
  • Menu

Eigen bijdragen en vergoedingen

Krijg je zorg en ondersteuning, thuis of op een van onze locaties en ben je 18 jaar of ouder? Dan moet je een eigen bijdrage betalen. Dat is wettelijk bepaald. Die eigen bijdrage betaal je aan CAK.

Hoe hoog de eigen bijdrage is, hangt af van je inkomen, het soort huishouden en de zorgindicatie. Het CAK bepaalt hoeveel je zelf moet betalen voor ‘Zorg Thuis’ of ‘Zorg met Verblijf’.

Op de website van het Zorginstituut Nederland lees je welke zorg verzekerd is en dus ook krijgt als je bij ons verblijft.

Kosten en vergoedingen

Het leven en wonen bij Gors kost geld. Als je woont op één van onze locaties, dan betaalt de overheid een deel van deze kosten. Gors betaalt ook een deel van de kosten en weer andere kosten moet je zelf betalen. In deze folder lees je wie welke kosten betaalt en waarom dat zo is. Tip: op pagina 16 van dit bestand staat een handig overzicht met een beschrijving van mogelijke kosten en vergoedingen.

In de folder staan de volgende onderwerpen: huisvesting, kleding en schoenen, (paramedische zorg, hulpmiddelen, vakantie/vrije tijd, vervoerskosten, verzekeringen, verzorging en voeding, overlijden.

Vragen & antwoorden bij wonen/huren

Wil je meer weten over onze (Gors) en jouw (cliënt) rechten en plichten over zorgverlening en huren van een woning binnen één van onze locaties? Hieronder vind je de meest gestelde vragen en antwoorden. Mocht jouw vraag hier niet tussen staan, neem dan contact met ons op via facilitair@gors.nl.

De basis van je woning en eventuele gemeenschappelijke ruimtes

Wie betaalt mijn huur- en servicekosten?

Heb je volgens jouw indicatie recht op zorg met verblijf, dan betalen wij jouw huur- en servicekosten plus eventuele bijkomende kosten voor bijvoorbeeld verontreiningsheffingen, gemeentelijke belastingen, energie (gas, water, licht) en schoonmaak.

Wat vind ik in een gemeenschappelijke ruimte?

Heeft de locatie waar je woont een gemeenschappelijke ruimte (bijvoorbeeld huiskamer of keuken), dan kun je daar gebruik van maken. Wij betalen en verzorgen de inrichting daarvan.
Is er in deze gemeenschappelijke ruimte een algemene telefoon, (gemeenschappelijke) televisie en internetaansluiting aanwezig? Dan betalen wij de (basis)abonnementen daarvoor.

Wie zorgt voor de inrichting van mijn woning?

Wanneer je voor het eerst komt wonen bij Gors dan heb je de volgende keuzes:

  1. Je koopt en betaalt zelf de inrichting (meubels, lampen, etc.). Dit blijft jouw eigendom. Als je verhuist, neem je deze spullen mee.
  2. Je koopt zelf je inrichting (meubels, lampen etc.) maar die heb je niet op tijd door een lange levertijd. Dan kun je gratis een basisinrichting van Gors lenen voor maximaal 20 weken. Je tekent hiervoor een gebruikersovereenkomst. We vragen je om alles netjes te houden. Als iets kapot is, betaal jij daarvoor. Bij deze basisinrichting is géén audiovisuele apparatuur (zoals tv, radio) inbegrepen.
  3. Gors zorgt voor de inrichting van jouw woonruimte, als je dit zelf niet kunt of wilt doen. Je krijgt dan van ons gratis een eenvoudige basisinrichting. In dit geval kun je géén geld voor de inrichtingskosten aanvragen. Je tekent hiervoor een gebruikersovereenkomst. Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van dit meubilair. We vragen je om alles netjes te houden. Als iets kapot is, betaal jij daarvoor. Bij deze basisinrichting is géén audiovisuele apparatuur (zoals tv, radio) inbegrepen. Ga je verhuizen? Dan kun je de inrichting niet meenemen, deze blijft van Gors.

Apparatuur zoals televisie, keukenapparaten en overige losse inventaris schaf je altijd zelf aan, of je nu kiest voor een eigen inrichting of de basisinrichting van Gors.

Hoe zien vloer, muren, plafond van mijn nieuwe woning er uit?

De woonruimte (bij zorg met verblijf) geven wij een basisafwerking. Als je nieuw bij ons komt wonen, dan kijken we daarvoor of de afwerkingen in orde zijn:

  • Vloerbedekking in de vorm van pvc of andere gladde vloerafwerking;
  • De muren zijn behangen of gesaust;
  • Het plafond is gesaust;
  • Gordijnen (brandvertragend);
  • Aansluiting voor kabels voor telefoon, internet en televisie.

Soms zorgen wij voor een keukenblok, wc/douche, hoog/laag bed en andere aanpassingen die je nodig hebt door je zorgvraag.

Wie zorgt voor aansluiting en abonnement van telefoon, televisie en internet?

Wij zorgen dat er één CAI aansluiting in jouw woonruimte aanwezig is. Deze aansluiting is van Delta. Je kunt dit aansluitpunt gebruiken via een door jouw zelf afgesloten kabelabonnement bij de aanbieder. Dit kabelabonnement betaal je zelf.
Je zorgt zelf voor het abonnement bij een telecomaanbieder naar keuze. De abonnements- en gebruikskosten voor jouw telefoon, televisie en internetaansluiting betaal je zelf. Apparatuur (zoals een telefoon, televisie en computer) koop en betaal je zelf.

Mag ik bellen met de telefoon in de gemeenschappelijke ruimte en wat kost dat?

Als er een telefoon aanwezig is in de gemeenschappelijke ruimte, moet je de kosten van telefoongesprekken zelf betalen. Het starttarief is € 0,15 en vervolgens € 0,15 per minuut voor het bellen binnen Nederland en naar mobiele nummers. Bellen naar het buitenland en naar bijzondere diensten/nummers is niet toegestaan met deze algemene telefoon. Met de medewerkers van de locatie waar je woont reken je de kosten af in de kas.

Krijg ik een sleutel voor mijn woning en kan ik extra sleutels bestellen?

Ja, je krijgt een sleutel of een tag om de toegangsdeur naar jouw woning te kunnen openen en sluiten. Je kunt via jouw begeleider één extra sleutel of tag bestellen voor € 40,- voor een familielid. Als jij of jouw familielid de sleutel kwijtraakt of de sleutel is kapot gegaan, dan betaal je € 40,- voor een nieuwe.

Inrichten naar eigen idee, onderhoud, hulpmiddelen en huisregels

Mag ik mijn eigen gordijnen ophangen?

Als je geen gebruik wilt maken van de gordijnen die wij voor je regelen, dan mag je jouw eigen gordijnen ophangen. Wél is het belangrijk dat jouw gordijnen brandwerend zijn, je kunt bij de stomerij of via onze leverancier jouw eigen gordijnen brandwerend laten impregneren. Wij vragen je dan hiervan een bewijs te laten zien.

Mag ik mijn schilderijen aan de muur hangen?

In de wanden van jouw woning mag niet geboord worden. Al onze woningen zijn voorzien van een schilderijen-ophangrail waaraan je zonder boren schilderijen kunt hangen.

Welke hulpmiddelen krijg ik in mijn woning?

Wij gebruiken technische hulpmiddelen om jou en onze medewerkers te ondersteunen. Hiermee verhogen we de kwaliteit van leven en wonen bij Gors. Eén van die hulpmiddelen is domotica: slimme apparaten die zorg en techniek combineren. Dit is goed voor jouw veiligheid, jouw welzijn en het zorgproces. We werken volgens de wet AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), zodat jouw privacy wordt beschermd.

Zijn extra hulpmiddelen of voorzieningen noodzakelijk of gewenst?

In dit geval kun je (of jouw familielid/vertegenwoordiger) dit bespreken met jouw begeleider. Samen maak je afspraken over de kosten. Gors betaalt de kosten voor middelen/voorzieningen die noodzakelijk zijn. Jij betaalt de aanpassingen zelf als het gaat om een wens van jou of van jouw vertegenwoordiger. De begeleider kan hulp vragen aan de coördinator facilitaire dienst wanneer duidelijk is wat jouw vraag of wens is.

Hoe blijft alles goed werken, netjes en veilig in/rondom de woning?

Als je woont in een woonruimte van Gors dan heeft jouw woning en eventueel jouw tuin regelmatig onderhoud nodig. De kosten voor het regulier onderhoud (bijvoorbeeld jaarlijks onderhoud aan installaties, schilderwerk buiten e.d.) betalen wij. Wil je graag meehelpen met bijvoorbeeld de tuin netjes houden, dan is dat mogelijk. Bespreek het met de medewerkers van de locatie waar je woont. Alle andere vragen over onderhoud en vervanging van spullen bespreekt jouw begeleider met onze facilitaire afdeling.

Hoe werkt het met onderhoud aan mijn spullen?

Het onderhoud van jouw eigen spullen betaal jezelf. Bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een kast, jouw muren opnieuw sausen of het ophangen van een schilderij. Als je dat wilt, kun je daarvoor de onderhoudsmedewerkers van Gors vragen. Zij kunnen dit, op het moment dat zij tijd hebben voor je verzorgen voor € 42,25 per uur exclusief btw en exclusief eventuele materiaalkosten. Voorrijkosten betaal je niet, de onderhoudsmedewerker combineert zoveel mogelijk klussen. Dit is een extra service die wij bieden. Als je hierover meer informatie wilt, kun je dit bespreken met de medewerkers van de locatie waar je woont.

Welke huisregels gelden voor de locatie waar ik woon?

Voor al onze locaties gelden huisregels. Hiervoor hebben we een folder ‘Huisregels’ gemaakt, die is hier te vinden.

Wie regelt en betaalt wat bij verhuizing, vertrek en overlijden?

Wie betaalt mijn verhuizing?

Wie de verhuiskosten betaalt, hangt af van de reden waarom je gaat verhuizen:

  • Ga je verhuizen omdat wij dat van je vragen, dan betalen wij de verhuiskosten. Bijvoorbeeld wanneer een woonlocatie gaat sluiten. Ga je verhuizen naar een andere Gors-locatie omdat die beter past bij jouw zorgbehoefte en/of beperking en betalen wij jouw huur? Dan regelen wij de verhuizing en betalen we de verhuiskosten.
  • Ga je verhuizen omdat alleen jij dat wil? Dan betaal je de verhuiskosten zelf. Dit geldt voor mensen die nieuw bij ons komen wonen en voor iedereen die al langer bij Gors woont.

Hoe laat ik mijn woning achter bij vertrek?

We gaan er vanuit dat je je woning net zo achter laat, zoals het was toen je kwam wonen. Als je ons hebt vertelt dat je gaat verhuizen, zal onze facilitaire dienst komen kijken in jouw woning. Als er zaken niet in orde zijn, dan bespreekt je begeleider met jou wat er gedaan moet worden en wat de kosten daarvan zijn. Jij betaalt de kosten voor deze herstelwerkzaamheden.

Komt de woning leeg door overlijden van de cliënt? Dan ontruimt de familie of wettelijk vertegenwoordiger de woning. Omdat wij een lange wachtlijst hebben voor onze woningen, vragen wij om deze binnen 7 dagen leeg te maken.

Andere vragen?

Krijg je al zorg/ondersteuning bij Gors en heb hierover vragen? Stel ze aan je begeleider. Ben je nog niet in zorg? Stel dan je vragen aan de één van onze zorgadviseurs bij het Cliëntenbureau via (0113) 27 33 33 of clientenbureau@gors.nl

Laatste nieuws

De Smulkamer, lunchroom en bakkerij Gors ZeelandGors Zeeland

Smaakverschil bij producten met bloem van De Smulkamer

15 maart 2023
Sommige door De Smulkamer gebakken koekjes en gebak smaken niet…
Lees meer
https://www.gors.nl/wp-content/uploads/De-Smulkamer-bakkerij-Gors-2-1.jpg 720 1280 Robbin Gilijamse https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Logo-Gors-menselijke-ondersteuning-Zeeland-Goes.png Robbin Gilijamse2023-03-15 16:56:292023-03-22 13:10:32Smaakverschil bij producten met bloem van De Smulkamer

“Ik leerde dat ik een keuze heb door Hersenz”

14 maart 2023
Lees meer
https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Keuze-door-Hersenz-Gors-scaled.jpg 1717 2560 Robbin Gilijamse https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Logo-Gors-menselijke-ondersteuning-Zeeland-Goes.png Robbin Gilijamse2023-03-14 13:54:022023-03-24 09:02:05“Ik leerde dat ik een keuze heb door Hersenz”

Doe 28-3 een bakkie met onze personeelsconsulenten!

14 maart 2023
Benieuwd naar werken bij Gors? Kom dan naar onze inloopmiddag…
Lees meer
https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Fotos-in-cirkel_450x450px_Solliciteren_bij_Gors.jpg 450 450 Fenna ´t Jong https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Logo-Gors-menselijke-ondersteuning-Zeeland-Goes.png Fenna ´t Jong2023-03-14 08:30:462023-03-22 13:25:40Doe 28-3 een bakkie met onze personeelsconsulenten!
Burgemeester bezoekt tijdens NL doet 2023 De Cirkel-GorsGors Zeeland

Burgemeester helpt op verwenmiddag voor cliënten De Cirkel

13 maart 2023
Op 10 maart 2023 organiseerde De Cirkel tijdens NLDoet een ‘verwendag’…
Lees meer
https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Burgemeester-bezoekt-tijdens-NL-doet-2023-De-Cirkel-Gors-1.jpg 640 1280 Robbin Gilijamse https://www.gors.nl/wp-content/uploads/Logo-Gors-menselijke-ondersteuning-Zeeland-Goes.png Robbin Gilijamse2023-03-13 16:31:432023-03-22 16:09:45Burgemeester helpt op verwenmiddag voor cliënten De Cirkel

Direct naar

  • Cliëntenportaal
  • Mijn Gors Plan
  • Alle locaties
  • Werken bij
  • Vrijwilligers

Postadres

Postbus 2160
4460 MD Goes
E: info@gors.nl

Volg ons

Centraal Kantoor

Stationspark 24
4462 DZ Goes
T: (0113) 273 333

KvK: 22055416
RSIN: 813302808

ISO 9001 HKZ

Nieuwsbrief ontvangen?

© Copyright - Gors Zeeland - Webmarketing: CONCEPTERIJ
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Meldingen kwetsbaarheden systemen
Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

AkkoordMeer info

Cookie and Privacy Settings

How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, you cannot refuse them without impacting how our site functions. You can block or delete them by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visist to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Disclaimer
Letterformaat
Contrast
Accessibility by WAH