Eigen regie en (mede)zeggenschap
We vinden het belangrijk dat jij als cliënt zoveel mogelijk zelf kan doen en bepalen. De afspraken hierover komen in je Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst te staan, natuurlijk respecteren we je privacy hierbij.
Lokale en centrale cliëntenraden
Eigen regie en zeggenschap gaan over individuele cliënten. Daarnaast behartigen de cliëntenraden de gezamenlijke belangen van groepen cliënten.
Op vrijwel elke locatie is er een lokale cliëntenraad (LCR). Deze wordt ondersteund door een onafhankelijke coach medezeggenschap. In deze raden worden de onderwerpen besproken die de cliënten van die locatie aangaan. Voorbeelden zijn het eten, huisregels, veiligheid, deelnemen aan sollicitatiegesprekken voor nieuwe medewerkers en activiteitenaanbod.
Elke LCR heeft wettelijke rechten, zoals instemmings- en adviesrecht en het recht op tijdige, begrijpelijke informatie.
De Centrale Cliëntenraad (CCR) gaat over onderwerpen die alle cliënten aangaan. Voorbeelden zijn: huisvestingsbeleid, de ontwikkelingen bij Dagbesteding, Werken en Leren en de toekomstvisie. De CCR is de officiële gesprekspartner van de Raad van Bestuur. Ook de CCR heeft alle wettelijke rechten die de LCR’s ook hebben. Lees hier het jaarverslag 2023 van de Centrale Clientenraad. De CCR is te bereiken via ccr@gors.nl.
Onvrede, klachten, cliëntvertrouwenspersoon en klachtenfunctionaris
Ben je niet tevreden of heb je een klacht? Zo werkt het!
Je bent ontevreden of boos over de zorg binnen Gors.
Vertel het je begeleider, de coördinerend begeleider of de manager van de locatie.
Is je klacht niet opgelost en wil je in vertrouwen met iemand praten?
Ga naar de cliëntvertrouwenspersoon.
Die luistert naar je en helpt om te praten over je klacht. Of helpt om de klacht op te schrijven.
De cliëntvertrouwenspersoon praat alleen met iemand anders over jouw klacht als jij dat goed vindt.
Er zijn twee cliëntvertrouwenspersonen, ze hebben allebei een andere taak.
Team Ervaringsdeskundigen (TED)
Ervaringsdeskundigen zijn cliënten die door persoonlijke ervaringen deskundig zijn op bepaalde gebieden. Door hun eigen ervaringen kunnen zij hun kennis delen om anderen te helpen.
Betekenis voor cliënten
De ervaringsdeskundigen weten hoe het is om cliënt te zijn, (h)erkennen de situatie en kunnen naast de cliënt gaan staan. Vanuit ervaring kunnen zij veel voor andere cliënten betekenen. Denk hierbij aan:
- helpen bij het vertalen van wensen en behoeften;
- helpen bij het maken van keuzes;
- het bieden van een luisterend oor;
- leren omgaan met een beperking of ondersteunen bij bepaalde vraagstukken.
Betekenis voor de organisatie
Op verschillende gebieden kan de inzet of betrokkenheid van ervaringsdeskundigen van meerwaarde zijn binnen de organisatie. Zij kunnen vertellen hoe problemen er in de praktijk uitzien. Praktijk en beleid komen hier samen. De ervaringsdeskundigen kunnen meezoeken naar oplossingen, observeren en (collectief) signalen afgeven aan de organisatie. De inzet kan onder andere bestaan uit:
- het ondersteunen van raden; het aansluiten bij introductiedagen voor nieuwe medewerkers;
- het verzorgen van presentaties;
- gesprekspartner zijn van het management;
- het adviseren op verschillende gebieden vanuit hun expertise.
Inzet ervaringsdeskundigen
De ervaringsdeskundigen kunnen vanuit hun specialisme ook extern ingezet worden. Denk hierbij aan presentaties geven op scholen, samenwerken met andere zorgaanbieders en gemeentes. De ervaringsdeskundigen hebben een opleiding gevolgd om hun kennis en ervaringen goed te kunnen inzetten binnen de organisatie.
Binnen Gors zijn de volgende ervaringsdeskundigen werkzaam: Dimitri Roelands, Duncan van Scheyndel, Menzo-Jan Giesber, Patricia Matthijsse en Erika Corstanje. Zij worden ondersteund door coach Carola van Schouwen.
De ervaringsdeskundigen werken woensdag (gezamenlijk) vanuit het Centraal Kantoor in Goes. Daarnaast zijn zij flexibel inzetbaar.
De ervaringsdeskundigen zijn te bereiken via ted@gors.nl of 0113 – 27 33 33/06-82014825.
Hers-start
Aangenaam, wij zijn Hers-start, een team opgeleide ervaringsdeskundigen. Voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en voor hun naasten. We zijn er ook voor organisaties die te maken hebben met mensen met NAH. Wij zijn er om de kwaliteit van leven van mensen met NAH te helpen verbeteren, uitgaande van hun eigen kracht. Waarbij kunnen wij jou helpen?
Wat kunnen we voor jou betekenen?
Wij delen graag ons levensverhaal, geven presentaties, verstrekken informatie en bieden persoonlijke ondersteuning. Met als doel mensen met NAH en hun omgeving meer hulp, herkenning en perspectief te bieden. Samen maken wij een nieuwe start mogelijk voor mensen met NAH en hun naasten. Hers-start staat ook voor jou klaar!
Onze individuele ondersteuning
Heb of ken je iemand met NAH? En weet je niet waar je terecht kunt voor hulp? Wij helpen je graag een nieuwe start te maken. Onze ervaringsdeskundigen bieden persoonlijke begeleiding en ondersteuning, zodat jij de juiste hulp en mogelijkheden kunt vinden om jouw leven met NAH te verbeteren.
We geven informatie en advies
Ons team staat klaar om jou te voorzien van informatie en advies over NAH. Of het nu gaat om symptomen, behandelingen, instanties of andere zaken; wij hebben de kennis en ervaring om jou te helpen. Neem contact met ons op en krijg antwoord op jouw vragen
Neem vandaag nog contact met ons op
Wij geloven dat samenwerking en het delen van ervaringen cruciaal zijn bij het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met NAH. Daarom nodigen wij organisaties en naasten uit om ook contact met ons op te nemen. Samen kunnen we de ondersteuning en zorg voor mensen met NAH verder verbeteren.
Telefoonnummer: (0113) 273 333
E-mail: Hers-start@gors.nl