
Eigen regie en (mede)zeggenschap
We vinden het belangrijk dat jij en de andere cliënten zoveel mogelijk zelf kunnen doen en bepalen. Die eigen regie en zeggenschap bereiken we met ons beleid, onafhankelijke cliëntcoaches en cliëntenraden. De gemaakte afspraken en voorwaarden staan in de Zorg- en Dienstverleningsovereenkomst. Natuurlijk respecteren we jouw privacy. Heb je een klacht en je komt er met de betrokkenen niet uit? Dan kun je terecht bij de onafhankelijke klachtencommissie.
Lokale en centrale cliëntenraden
We praten en beslissen graag samen met de cliënten over hun zorg en ondersteuning. Daarom hebben onze cliënten individuele medezeggenschap, collectieve medezeggenschap via de Centrale Cliëntenraad (CCR). Lees hier het werkplan van de Centrale Clientenraad. De CCR is te bereiken via ccr@gors.nl. Ook kunnen cliënten meedenken via diverse lokale en regionale cliëntenraden.
Onvrede, klachten,
cliëntvertrouwenspersoon en klachtenfunctionaris
Lees hier meer over in deze folder: “Wat als je ontevreden bent?”
Je mag zelf rechtstreeks contact opnemen met de organisatie bij onvrede of klachten, maar je kunt ook gebruikmaken van onze klachtenfunctionaris. Daarnaast mogen cliënten en hun vertegenwoordigers gebruikmaken van de vertrouwenspersoon.
Team Ervaringsdeskundigen (TED)
Ervaringsdeskundigen zijn cliënten die door persoonlijke ervaringen deskundig zijn op bepaalde gebieden. Door hun eigen ervaringen kunnen zij hun kennis delen om anderen te helpen.
Betekenis voor cliënten
De ervaringsdeskundigen weten hoe het is om cliënt te zijn, (h)erkennen de situatie en kunnen naast de cliënt gaan staan. Vanuit ervaring kunnen zij veel voor andere cliënten betekenen. Denk hierbij aan:
- helpen bij het vertalen van wensen en behoeften;
- helpen bij het maken van keuzes;
- het bieden van een luisterend oor;
- leren omgaan met een beperking of ondersteunen bij bepaalde vraagstukken.
Betekenis voor de organisatie
Op verschillende gebieden kan de inzet of betrokkenheid van ervaringsdeskundigen van meerwaarde zijn binnen de organisatie. Zij kunnen vertellen hoe problemen er in de praktijk uitzien. Praktijk en beleid komen hier samen. De ervaringsdeskundigen kunnen meezoeken naar oplossingen, observeren en (collectief) signalen afgeven aan de organisatie. De inzet kan onder andere bestaan uit:
- het ondersteunen van raden; het aansluiten bij introductiedagen voor nieuwe medewerkers;
- het verzorgen van presentaties;
- gesprekspartner zijn van het management;
- het adviseren op verschillende gebieden vanuit hun expertise.
Inzet ervaringsdeskundigen
De ervaringsdeskundigen kunnen vanuit hun specialisme ook extern ingezet worden. Denk hierbij aan presentaties geven op scholen, samenwerken met andere zorgaanbieders en gemeentes. De ervaringsdeskundigen hebben een opleiding gevolgd om hun kennis en ervaringen goed te kunnen inzetten binnen de organisatie.
Binnen Gors zijn de volgende ervaringsdeskundigen werkzaam: Dimitri Roelands, Duncan van Scheyndel en Menzo-Jan Giesbert. Zij worden ondersteund door coach Carola van Schouwen.
De ervaringsdeskundigen werken woensdag (gezamenlijk) vanuit het Centraal Kantoor in Goes. Dinsdag van 09.00 – 12.00 uur vanuit de Hermesweg. Daarnaast zijn zij flexibel inzetbaar.
De ervaringsdeskundigen zijn te bereiken via ted@gors.nl of 0113 – 27 33 33/06 – 30 21 06 89.