“Nu is mijn ambitie een contract voor onbepaalde duur”

Wie de Zeeuwse Muziekschool in Middelburg bezoekt, heeft grote kans om daar Sophia Verbree te ontmoeten. Sophia werkt daar namelijk drie dagen per week aan de balie. Ze begroet alle bezoekers met een glimlach en staat iedereen vriendelijk te woord, zelfs in het Engels als dat nodig is. Maar haar takenpakket is veel ruimer dan dat en, als het aan Sophia ligt, kunnen daar zelfs nog best wat taken bij. “Sinds mei heb ik mijn eerste officiële jaarcontract op zak. Nu is mijn ambitie een contract voor onbepaalde duur.”

Het krijgen van een jaarcontract is voor iedere medewerker een heugelijke gebeurtenis, en dus ook voor Sophia. Door haar beperking is het vinden en behouden van werk soms net een tikkeltje lastiger. Om die reden wordt ze begeleid door Jaap Eekhout, jobcoach bij Reintegratie Zeeland. Ze komen één keer per week samen om alle aandachtspunten door te spreken.

Aandacht voor sociale vaardigheden en communicatie

Sophia startte begin 2022 bij de Zeeuwse Muziekschool. Een nieuw begin, want daarvoor werkte ze bij de Belastingdienst. “Mijn werk daar stopte, omdat mijn rekenvaardigheden onvoldoende waren. Dat was jammer, want vooraf wisten we niet dat rekenen belangrijk was. Het vinden van een baan is moeilijk als je een beperking hebt. Om die reden was ik blij dat de interne jobcoach van de Belastingdienst contact zocht met de Zeeuwse Muziekschool. Na een sollicitatiegesprek kon ik starten. Het is fijn dat Jaap me begeleidt. Met name op het gebied van sociale vaardigheden en communicatie moet ik nog wel wat leren. Jaap helpt me en maakt me bewust van de foutjes die ik daarin maak. Zo moet ik leren om niet teveel uit te wijden als ik iets vertel en weet ik nu ook dat ik me niet moet mengen in andermans gesprekken.”

Stap voor stap verder ontwikkelen

Jaap vertelt dat Sophia een Wajong-uitkering heeft. Jongeren met een Wajong-uitkering kunnen via een proefplaatsing twee maanden kennismaken met het werk en andersom kan de werkgever zo kennismaken met een kandidaat. Het is op deze manier dat Sophia kon starten. Sophia: “Wat ik zoal doe? Heel veel! Ik werk aan de balie, ik beantwoord telefoontjes of verbind ze door, ik maak lokalen open voor mensen die willen oefenen, bijvoorbeeld op de piano. Verder zorg ik dat de hal er representatief uitziet, houd ik de keuken achter de balie schoon en maak ik de koffiemachine schoon en vul bij als dat nodig is. En ja, eigenlijk wil ik nog wel meer doen. Binnenkort heb ik samen met Jaap en de manager van de muziekschool een evaluatiegesprek. Dan wil ik voorstellen dat ik bijvoorbeeld ook bestellingen doe en boodschappen haal. Ik wil me stap voor stap verder ontwikkelen.”

Omarmd als volwaardige collega

Met het oog op haar ontwikkeling spreken Jaap en Sophia wekelijks af om al het reilen en zeilen en Sophia’s functioneren door te spreken. Verder zitten ze om de week samen met de manager van de muziekschool. “Meestal plannen we daarvoor een uur, maar ik ben blij als we het in een half uur redden. Vaak zit mijn hoofd dan al helemaal vol”, vertelt Sophia. Zij vertelt ook dat ze binnen de muziekschool regelmatig contact heeft met de collega’s en dat iedereen haar als een volwaardige collega heeft omarmd. “Ik heb het hier erg naar mijn zin en wil graag blijven. Mijn doel is daarom nu om een vast contract te krijgen.”

Zelf weer op pianoles

Leuk is dat de Zeeuwse Muziekschool Sophia ook prikkelt om misschien weer iets met piano spelen te gaan doen. Hoe kan het ook anders als je werkt in zo’n prachtig historisch pand, waar uit allerlei kamers de mooiste geluiden komen. “Het is inderdaad een heel mooi gebouw, dat in de 17e eeuw een pakhuis was. Dat weet ik, omdat ik soms goed meeluister als er toeristen zijn”, vertelt Sophia lachend. “En wat betreft het pianospelen, ik heb dat even op een laag pitje gezet, maar denk er nu over om weer te beginnen. Ik speel eigenlijk heel graag piano en bovendien, als medewerker van de muziekschool kan ik met korting les volgen.”

Meer weten over begeleid werken? Kijk dan hier.