Ervaring boodschappen doen gedeeld met AH

Het vullen van een boodschappenwagentje, het afrekenen en omgaan met zegeltjes en de klantenkaart is niet vanzelfsprekend en zelfs een ware uitdaging als je met niet-aangeboren hersenletsel boodschappen wil doen.

Ervaring boodschappen doen

De deelnemers van de behandelgroep van het Activiteitencentrum Oosterschelde in Goes, waren prettig verrast door de pilot van Albert Heijn om medewerkers te scholen in het herkennen en omgaan van dementie bij hun winkelend publiek. Zij namen het initiatief om Albert Heijn Goes te verzoeken voor een gesprek of dit ook mogelijk is rondom kennis over niet aangeboren hersenletsel.

Dhr. Corné van Cadzand, assistent-supermarktmanager bij de Albert Heijn Goes nam de uitnodiging aan. In het gesprek ging het vooral over de ervaring met boodschappen doen, met niet-aangeboren hersenletsel.

“Ik werkte op hoog technisch niveau. Nu is het een grote inspanning om mijn boodschappenbriefje af te werken. Het vakkenvullen tijdens winkelen zorgt voor de nodige obstakels” vertelt een deelnemer.

“Vroeger kon ik multitasken. Nu heb ik veel last van prikkels. Bij de kassa ben ik altijd erg nerveus, of het me lukt om alle handelingen een beetje op tijd te doen zonder zuchtende klanten achter me” noemt een ander.

Meer begrip

De supermarktmanager toonde interesse en erkenning voor de problematiek van winkelen met NAH. Hij wees op het samenspel tussen de klant en de medewerkers. Hij moedigde de deelnemers van de dagbehandeling aan op assistentie te vragen aan de medewerkers. Hij gaat alle informatie delen met zijn collega’s. De deelnemers van de behandelgroep in Goes bedanken dhr. Van Cadzand voor zijn bereidwilligheid om in gesprek te gaan over dit thema, ze hopen dat dit bijdraagt aan meer kennis over dit gebied.